Podporte nás

5 rokov s bicyklami Whyte

Veľká Británia Veľká Británia
8.1.2023

Päť plných sezón na Whyte-och je za nami, preto sa patrí trocha sa obzrieť. Včerajšok je preč a zajtrajšok ešte neprišiel. Tak sa s nami vydajte na retrospektívnu jazdu po najlepších trailoch na bicykloch s logom jeleňa.

5 rokov s bicyklami Whyte

Whyte je stále malá firma z južného Anglicka, aj keď ku tradičným garážovkám má ďaleko. Koncom deväťdesiatych rokov sa značka Marin spojila s Johnom Whytom, konštruktérom odpruženia v tíme formule 1 - Benetton F1, aby vytvorili unikátne vyzerajúci bicykel PRST-1. A tak sa zrodil Whyte. Odvtedy zaznamenali bicykle Whyte obrovské úspechy. K najvýraznejším patria víťazstvá modelu T-130 v kategórii „Trail Bike of the Year 2013 a 2016“ podľa Mountain Bike Magazine UK, alebo titul modelu G-170 S „Value Mountain Bike of the Year 2018“ podľa Pinkbike.com.

Naša cesta k spolupráci s Whyte

Celý príbeh sa začal vlastne pred rokmi šiestimi, ešte v máji 2017, keď mi na facebooku vyskočila reklama, že lokálny, česko-slovenský dealer britskej značky bicyklov Whyte, firma Made for trails, hľadá ambasádorov. Naša vtedajšia spolupráca s Giantom nebola úplne ideálna, preto sme sa obzerali po nových možnostiach. A tak som na inzerát odpísal. Večer o 22:39. Za necelých 20 minút, tesne pred jedenástou, mi prišla odpoveď, ktorá zviazala náš osud s touto značkou. Chalani náš projekt poznali, bol im sympatický a po jednom telefonáte a jednom stretnutí sme si „plácli“ a dohodli sa na spolupráci od nasledujúcej sezóny. A potom sa to celé pos.....skomplikovalo.

Na konci jesene nám totiž prišla ponuka od inej značky, ktorá bola taká výhodná, že sa nedala len tak zmiesť zo stola. Čo budeme robiť, už sme dohodnutí s Whytom a teraz toto? Vyriešili sme to trocha šalamúnsky - priamou konfrontáciou bicyklov. Tak sa stalo, že sme v jeden moment mali doma šesť kusov bajkov (dva naše, dva od Whytu a dva od tej ďalšej značky) a testovanie mohlo začať. Ako vravia angláni, long story short. Proste už po prvom zvezení bolo jasné, že Whyte je úplne, ale úplne inde a až vtedy som naplno pochopil myšlienku, ktorú celý čas, ako mantru, opakoval Petr Vičan, človek stojaci za Whyte ČR/SR, že dobrá geometria a na mieru vyladené komponenty, vedia posunúť zážitok z jazdy na novú úroveň. Obzvlášť u Whytu, ktorý už takmer 25. rokov patrí k priekopníkom britskej mtb scény a ich bicykle sú také inovatívne, že pravidelne určujú trendy, ktoré (bez ostychu) preberá nasledujúce roky aj konkurencia.

5 rokov s bicyklami Whyte

Prečo práve Whyte?

Dalo by sa teda povedať, že sme mali na výber a napriek tomu sme sa rozhodli pre, v našich končinách, takmer neznámu značku. Prečo? Tá odpoveď je komplexnejšia, ale v podstate sa skladá z dvoch zásadných faktorov. Prvým z nich bolo, že radi plávame proti prúdu. Je pre nás bytostne dôležité, aby sme boli rozlíšiteľní, netuctoví a iní. A Whyte bicykle sú na to ako stvorené. Kam prídeme, tam na ne ľudia čumia s otvorenými ústami a tí smelší sa pýtajú, čo je to za značku. A nie je práve toto hlavnou úlohou ambasádorov? Budovať povedomie o značke už len tým, že sme ľahko rozpoznateľní?

No a druhým faktorom bola kombinácia jedinečného jazdného charakteru bicyklov a kamarátskeho prístupu Petra s Honzom (asi najlepšieho mechanika, ktorého poznám, lebo ku každému bicyklu pristupuje, ako keby ho robil pre seba, čo dnes v servisoch zďaleka nie je pravidlom), s ktorými sme si sadli a za tých päť rokov posunuli hranice našich vzťahov oveľa ďalej, než je bežná úroveň spolupráce. Ak si to máme rozmeniť na drobné, tak v čom je Whyte iný a nebojím sa povedať, že aj lepší, ako drvivá väčšina mainstream značiek? Rozhodne to nie je len o položenom hlavovom uhle, lebo ten sám o sebe nikdy nestačí na vytvorenie skutočného benchmarku, oceňovaného v testoch svetových magazínov. Nízko položené ťažisko, dlhý rázvor, vidlica s na mieru prispôsobeným offsetom, ultrakrátka zadná stavba, starostlivo vyvážené riadidlá vlastnej výroby, to všetko zaisťuje svižné a agilné správanie bicykla na trailoch a tzv. „whyte feeling“.

Naše skúsenosti s Whyte

Za tých päť sezón sme obaja vystriedali po tri bicykle. Dašena je od začiatku verná modelu s označením T ako TRAIL. Na začiatku, v roku 2018, mal zdvihy 130/130, o rok nato už 140/130 a dnešný model, na ktorom Dašena jazdí, funguje na 140/140 mm odpružení. Jedná sa univerzálneho all-roundera s kolesami 27.5“ a so schopnosťou spracovať čokoľvek čo mu postavíte do cesty. T-140tka je synonymom hravosti a dokonale vyvracia mýtus, že viac milimetrov zdvihov je proste viac. „Ten bicykel prejde cez všetko, len mu v tom nesmieš brániť. Takže limitom si v konečnom dôsledku len ty sám...“,- usmieva sa Dašena.

DAŠENIN PRVÝ WHYTE, MODEL T-130 /ROK 2018/
DAŠENA Z NEHO BOLA TAKÁ NADŠENÁ, ŽE SI HO BRALA SO SEBOU AJ DO POSTELEAKTUÁLNY BAJK, NA KTOROM DAŠENA JAZDÍ, MODEL T-140 /ROK 2021/
DRUHÝ DAŠENIN WHYTE, MODEL T-130, ALE UŽ S VIDLICOU SO 140 MM ZDVIHU /ROK 2019/

Juro si na začiatku spolupráce vybral model s označením G, ako GRAVITY. Zdvihy 170/170 boli v endure v roku 2018 naozaj nadštandardné a ako som časom pochopil, pre môj štýl jazdenia aj celkom zbytočné. Ten bicykel bol skôr zjazďák a ja som mu nevedel naložiť, ako by sa patrilo. Obzory mi otvoril až výlet do USA na jeseň toho istého roku, kde mi Whyte zapožičal bicykel s označením S - SWITCH, so 150/150 mm zdvihu na 29“ kolesách. Trocha som sa tých 29“ kolies bál, ale len do momentu prvej jazdy. Odvtedy som už iné nechcel a po príchode domov, som hneď zmenežoval výmenu bajkov a zaobstaral si S-150, na ktorej som odjazdil dve sezóny. A musím povedať, že na lepšom bicykli som ešte nejazdil. Výborný vo výšľapoch, nekompromisný smerom dole.

Tento názor som zastával ale iba dovtedy, kým mi minulý rok neprišla nová T-160, reinkarnácia toho najlepšieho zo svojho predchodcu, s kompletne prepracovanou geometriou. Rozdiel v stabilite a tuhosti bol doslova skokový a puzzle niekoľkých vylepšení posunulo tento bike zasa o krok ďalej. Je to brutus, keď sa ti potom niekto dá zviezť na päť rokov starom biku. Rozdiel ako z inej planéty!

JUROV PRVÝ WHYTE, MODEL G-170 /ROK 2018/
BAJK, KTORÝ ZMENIL JUROV POHĽAD NA 29 PALCOVÉ KOLESÁ, MODEL S-150 /ROK 2018/JUROV DRUHÝ WHYTE, MODEL S-150 /ROK 2019/
AKTUÁLNY BAJK, NA KTOROM JURO JAZDÍ, MODEL T-160 /ROK 2022/

Kde všade sme Whyte zobrali

Výletov s Whytom bolo neúrekom. Úplne prvý smeroval na, pre mtbčko, exotický Cyprus, najviac spomíname na jazdenie po západe USA, najďalej sme Whyte zobrali okoštovať traily v Thajsku, super bolo aj za polárnym kruhom v Nórsku. K tomu každý rok tisícky zjazdových metrov v Alpách, v Ligúrii a samozrejme na Slovensku.

VÝLET DO USA
WHYTE NA PLÁŽI NA CYPREKAŽDOROČNÁ NÁVŠTEVA ÁLPWHYTE POD MATTERHORNOM
S WHYTOM V ŠKOLE NA THAJSKEJ DEDINE

Išli by sme do spolupráce ešte raz?

Áno. Nad touto otázkou nemusíme vôbec uvažovať. Za tých päť sezón sme s bicyklami ako takými, nemali žiadny problém a myslím, že ich výnimočné jazdné vlastnosti nás posunuli vpred aj ako jazdcov. Aj keď sme už vo veku, kedy sa zlepšuje mimoriadne ťažko, trúfam si povedať, že obaja jazdíme lepšie, ako pred piatimi rokmi a že si traily vďaka bicyklom Whyte, aj oveľa viac užívame. Tá obrovská stabilita a kľudný prejav je proste na nezaplatenie, takže si dovolíme viac a so zvýšeným sebavedomím ide ruka v ruke aj pozvoľné zlepšovanie sa.

5 rokov s bicyklami Whyte

Čo ďalej?

Budúcnosť sa začína dnes, nie zajtra. Všetko je otvorené, naša spolupráca s Whytom nekončí, práve naopak. Okrem samotných bicyklov Whyte, jazdíme aj spriaznené komponenty, sedlovky BIKEYOKE a inserty PANZER. Dašenin bajk má za sebou dve sezóny, takže je čas na výmenu. Uvažuje o mullete, lebo nová, prepracovaná T-140, ponúka aj verziu na 29“ kolesách. A tiež nás lákajú éčka. Ale zatiaľ do nich nepôjdeme z viacerých dôvodov. Tým hlavným je nabíjanie, ktoré je nezlúčiteľné s našim pankáčskym spôsobom cestovania za trailami.

Občas, napr. keď vidíme vo Finale Ligure tú neskutočnú zmes najrôznejších modelov a výrobcov, uvažujeme, že akú značku by sme si kúpili, ak by sme neboli podporovaní Whytom. A úprimne? Nevieme. Päť rokov spolupráce s Whytom nás rozmaznalo. Navykli sme si na určitý štandard, ktorý nie je samozrejmosťou a krok späť nemá zmysel. Ok, možno Whyte nemá taký cveng, ale toto je proste len póza a tá išla vždy mimo nás. A preto hurá do ďalšej päťročnice na bicykloch s logom jeleňa...

Páčil sa ti článok? pošli ho do sveta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať na Twitteri
Zona Zero - pyrenejský klenot Zona Zero - pyrenejský klenot

Zona Zero - pyrenejský klenot

Courmayeur - ako chutia traily na talianskej strane Mont Blancu? Courmayeur - ako chutia traily na talianskej strane Mont Blancu?

Courmayeur - ako chutia traily na talianskej strane Mont Blancu?

Aosta - Nirvana pod najvyššími horami Európy Aosta - Nirvana pod najvyššími horami Európy

Aosta - Nirvana pod najvyššími horami Európy

Pyreneje - málo objavený vyzývateľ Álp Pyreneje - málo objavený vyzývateľ Álp

Pyreneje - málo objavený vyzývateľ Álp