Moja prvá skúsenosť s ebajkom

Je december, vonku začala, po extrémne peknej jeseni, pravá zima s mínusovými teplotami a chalani z Česko-Slovenskej pobočky Whytu usilovne pripravujú slávnostné otvorenie “showroomu” v Novom Jičíne. Priestoru, ktorý bude dôstojne reprezentovať filozofiu značky Whyte a ako súčasť otvorenia si pripravili - najskôr pre novinárov a potom aj pre širšiu verejnosť, možnosť otestovať horúcu novinku - ebiky WhyteNo a ja som bol, ako hrdý ambasádor Whytu, pochopiteľne pri tom...

Ono zorganizovať, že sa v jednom dni na rovnakom mieste ocitnú zástupcovia “takmer všetkých” najvýznamnejších mtb médii z ČR/SR a súčasne aj dostatočné množstvo ebajkov, nebolo nič jednoduché. Okrem vyťaženosti spomínaných, narobili problémy aj lítium-iónové články batérii, ktoré je takmer nemožné dostať do lietadla, preto sa international sales manager Whyte Bikes, Carl Jennings, osobne posadil v južnom Anglicku do dodávky naloženej modelmi E-150 RS a E-180 RS, aby o dva dni vystúpil v Novom Jičíne a umožnil nám zážitok z testovania.

International sales manager Whyte Bikes, Carl Jennings, úsmevmi a dobrou náladou nešetril. Určite k tomu prispelo aj české pivo ;)

Vo Whyte Bikes idú takéto veci trocha jednoduchšie, veď celá firma (od montáže, cez ekonómky, konštruktérov až po top managment) má cca 50 zamestnancov, čo je počet ľudí, ktorý vo veľkých firmách sedí len na konštrukčnom oddelení pre ebajky. Aj preto ich v UK prezývajú “požierač veľkých firiem”, lebo sa im aj v takom malom počte úspešne darí určovať trendy a aj v segmente e-bikov sa im podarilo spraviť niečo nové!

Ten krát poprvé

Neviem, či si ešte niektorí z vás spomenú na tínejdž časák Bravo a ich rubriku “ten krát poprvé”, kde ľudia opisovali svoje prvé zážitky so sexom. No teda, skôr to boli úsmevné príhody ktoré zažil každý z nás a aj keď som už vo veku, kedy málo čo robím prvý raz, jazda na ebajku sa mi úspešne vyhýbala. Tak som si na to spomenul a toto je moje “ten krát poprvé” s ebajkom. 

Striktné enduro E-180 RS so 180 mm zdvihu a špičkovou výbavou

Ako prvý som pod seba dostal model Whyte E-150 RS a následne som aspoň nachvíľu presadol na koštovku E-180 RS. Číslo v označení pri všetkých Whytoch znamená zdvih zadnej stavby - teda 150 mm a 180 mm.

Na Whytoch jazdím druhý rok - minulú sezónu to bola hliníková G-170 S a tento rok som odjazdil na karbonovej S-150 C RS. Páči sa mi správanie, hravosť a pritom obrovská tuhosť Whytov. Preto ma milo prekvapilo, keď som po 30 sekundovej inštruktáži - tu sa to zapína, tu sa prepínajú módy, vyrazil na priľahlé “Čertove stezky”, ktoré v okolí Nového Jičína mimochodom budujú práve chalani z českého Whytu a necítil žiadnu výraznú zmenu v jazdných vlastnostiach. 

Veď aj dva hlavné ciele toho bajku - čo najnižšie ťažisko a čo najväčšia torzná pevnosť - vďaka neprerušovanej obrovskej rúre na batériu a uzavretej "mušli" kde sa vkladá motor, celé je to preto aby aj E-150tka mala ten typický "Whyte feeling" z ovládania biku, na ktorom si Whyte tak zakladá.

Jazda do kopca vs. dole kopcom

Trail “Palackého potok” je ideálne ihrisko na test, mierny sklon a jednoduchosť ho predurčuje k tomu, aby mohol byť jazdený obojsmerne. Pri tom nie som extra veľký fanúšik stúpavých trailov, ale na tom ebajku bol aj výjazd neskutočne zábavný, lebo valíš a to stúpaniu dáva úplne iný rozmer a hravú formu. Snáď prvý raz v živote sa mi stalo, že sa mi nejaký trail páčil viac smerom hore, ako dole. A to som si myslel, že tento moment v mojom živote nikdy nenastane. Made for trails. Navrhnuté pre traily. Áno, tých 24 kíl trochu cítiť, hlavne v zákrutách, ale je to minimálna daň za to, čo dostávam na oplátku.

S motorom a bez neho. Whyte vytvoril unikatnú konštrukciu uchytenia pohonu a uloženia baterky.

Whyte E-150 RS, respektíve E-180 RS si berie to najlepšie zo súčasnej modelovej rady bajkov Whyte. Vysoko-kapacitná integrovaná batéria so 625Wh a 4-tá generácia motorov Bosch Performance CX z neho robia presne to, čo očakávate od high end e-biku. 

Motor je o 48% menší a o 1.3 kg ľahší ako jeho predchodca Gen 3 a má štyri módy - prvý, mód ECO, vám pridá +60% výkonu a hodí sa hlavne na nenáročné presuny po meste a do miernych kopcov, mód TOUR už pridáva +140% výkonu a dá sa na ňom vyšľapať prakticky akýkoľvek kopec, mód EMTB funguje princípom - koľko šliapeš, toľko ti pridám výkonu a TURBO si natvrdo ide s +340% výkonom. Teda ty + tri a pol ďalšieho človeka sa opiera do pedálov - aj keď tento mód mi už príde ako čisté psycho a neviem si momentálne predstaviť situáciu, kedy by som ho využil.

Skúšal som ho v prudkých výšľapoch a na vrchnej hrane ma mal tendenciu prevracať na chrbát, taký je silný. Je to už fakt malá motorka.

Konštruovaný s cieľom byť najlepší na svete

Na testovanie som mal len slabé dve hodiny, čo je veľmi málo, ale v rade stáli ďalší záujemci, tak snáď niekedy nabudúce. Stihol som ešte trail “Pískovna” ktorý je trochu ťažší a má aj jednu namakanú technickú sekciu, pomedzi skaly v starom lome, kde E-150 ukázala, že je obratná a dostatočne živá. Už rok jazdím bajk s 29” kolesami a celkom som zabudol, aká je menšia veľkosť 27,5” zábavná. Whyte testoval rôzne setupy - od 29”, cez pluská, ale konštruktérov a testerov najviac bavili práve 27,5” a ani sa nečudujem. 

V odklonených častiach trailu ma prekvapilo, ako dobre drží stopu - proste to extrémne nízke ťažisko, aktuálne úplne najnižšie zo všetkých ebajkov na svete, v kombinácii s váhou a ten ebajk len tak čosi nerozhádže. Na skokoch sa opäť prejavuje váha, ktorá ma ťahala k zemi skôr, ako som čakal, ale inak WHYTE E-150 RS nechýba nič. Veď ho aj konštruovali s cieľom, aby bol najlepší na svete. Jednoducho nakúpili top modely konkurenčných značiek a snažil sa spraviť ešte niečo lepšie. 

Celý večer zakončila debata "Na slovíčko bajkere", v ktorej sa postupne prestavili ambasádori Whytu Petr Leták, Tereza Vybíralová, Carl Jennings a aj moja maličkosť - na fotke chýbam, lebo som mačkal spúšť. Záznam nájdete na Fb Whyte Bikes CZ & SK

Na odbornú recenziu nemám dostatok skúseností a hlavne nemám E-150tku s čím porovnať, takže to je skôr o mojich pocitoch. Technické špecifikácie a ceny si prečítajte na webe MADE FOR TRAILS.

Záverečný verdikt

Pre kompletné pochopenie je ešte potrebné uviesť moje vnímanie mtbčka. Nejazdím, kvôli tomu aby som sa narobil, aby som trénoval, alebo sa s niekým porovnával na závodoch, či na nete. Nevediem si žiadne štatistiky o tom, koľko som najazdil kilometrov a či mi nejaký trail dnes trval päť a zajtra desať minút. Toto všetko mám úplne u prdele. Jediné čo chcem je sa bicyklovaním baviť. A čokoľvek mi v zábave pomôže - lanovka, shuttle, motor - všetko vítam. Preto som pre ebajk ideálna cieľovka. Nie dnes, nie zajtra. Možno za 5 rokov, keď budú motory a baterky ešte menšie a ešte ľahšie ako dnes a bude to ešte viac svojim chovaní pripomínať klasický bezmotorový bicykel. Cieľom Whytu bolo a je robiť bicykle pre zábavu a to sa im náramne darí.

Jediné čo ma na tom celom dvíha zo stoličky je fakt, že výroba batérii pre e-biky je extrémne ekologicky náročná, nehovoriac o ich likvidácii a tá elektrina sa tiež u nás nevyrába z vetra a vody, ale v tepelných elektrárňach. Ale to nech si už každý dá dokopy so svojím svedomím. Mňa prvá jazda na ebiku fakt bavila a tá možnosť, že si za rovnaký čas užijem oveľa viac zábavy, lebo stihnem otočiť viac trailov, ma extrémne priťahuje. 

Plusy

+ výborné jazdné vlastnosti porovnateľné s klasickým bajkom

+ špičkový grip vďaka extrémne nízkemu ťažisku

+ silný motor a jednoduché ovládanie

+ viac zábavy za rovnaký čas ako na klasickom bajku

Mínusy

- problematické zobrať ebajk do lietadla

- vyššia cena oproti klasickému bicyklu      

Z D I E Ľ A J  a l e b o  S Ť A H U J  G P X

Mohlo by ťa zaujímať

Hällride - najťažší trail v bikeparku Åre

Åre | Sweden

Najlepšie momenty roku 2019

Modrá - najlepší trail v Malej Fatre

Malá Fatra | Slovakia

Gvizd - prvý enduro trail v Lechnici

Pieniny | Slovakia

 


Chceš mapu?

Napíš nám správu na Facebooku, radi ti ju pošleme. Prečo takto komplikovane? Lebo bezcharakterní udavači nemajú ani kúska hanby a poľujú na "vlastných"!

prejsť na Facebook

popup