Podporte nás

TEST: Nový plášť Hutchinson Kraken búra hranice naprieč disciplínami

6.7.2020

Je známe, že francúzsky výrobca plášťov, firma Hutchinson dlhodobo spolupracuje na vývoji svojich produktov s tými najlepšími MTB pretekármi (napr. Cecile Ravanel, Isabelle Coudurier alebo Kilian Bron) a keď od nich prišla požiadavka na vývoj rýchleho, ľahkého a dobre ovládateľného plášťa, vtedy sa zrodil KRAKEN.

Nová akvizícia dostala meno podľa bájneho obrieho hlavonožca, schopného potápať celé lode. Hoci námorníci poznali aj chobotnice, aj ďalšie hlavonožce s chápadlami, považovali Krakena za odlišný druh predovšetkým preto, že bol podstatne väčší.

A nový plášť od Hutchinsonu je presne taký - nie väčší, ale novátorský. Búra totiž hranice naprieč disciplínami, balansuje medzi ľahkým trailovým a cross-country plášťom a niečo také som nemal na bajku nahodené roky rokúce. Našťastie ponuka na otestovanie Krakena, nemohla prísť v lepšom čase. Aspoň pre mňa. V apríli si Dašena nešťastne zlomila ruku, takže sme jednak dosť dlho nejazdili vôbec a keď to už potroche išlo, museli to byť fakt lajt výjazdy, a tak sme ako takí dôchodci, jazdili po asfaltových a šotolinových cyklotrasách. Ak som sa dovtedy nikdy nezamýšľal nad váhou, alebo valivým odporom plášťa (veď načo), teraz mi to dobre padlo a preto - vypustite K R A K E N A !!!

Použité technológie

Je úplne jasné, že očakávať, alebo porovnávať chovanie XC/Trail plášťa s chovaním enduro špeciálov nemá cenu ani zmysel. To bola prvá vec, ktorú som musel pochopiť a upratať si to v hlave, lebo keď som Krakena zobral do terénu a na traily, bol ten rozdiel markantný. 

Na 30 mm širokých ráfikoch má plášť pekný okrúhly tvar, ale šírka ráfika ovplyvňuje aj šírku plášťa a pravdepodobne aj jeho chovanie, nakoľko Kraken nebol na takéto široké ráfiky stavaný a užší ráfik by mu dal rovnomernejší profil aj chovanie. Za všetky jeden príklad - Hutchinson Kraken sa nateraz vyrába v jedinom rozmere, na 29” kolesá so šírkou 2,3” (reálne nameraná šírka v najširšom mieste je 55 mm, nahodená na ráfik Remerx 2030 s vnútornou šírkou 30 mm), ktorá sa mne osobne zdala taká normálna, oproti enduro špeciálkam od Hutchinsonu, ako Toro 2.35” s reálnou šírkou 65 mm alebo Griffus 2.5” s reálnou šírkou 63 mm, by som Kraken zaradil do kategórie užších plášťov, ale pre xcčkára je to zase guma ako blázon, a to ho radí do celkom novej kategórie, a podľa toho sa musí aj posudzovať... 

Pri pohľade na vzorku behúňa je zrejmé, že tento plášť bol navrhnutý tak, aby sa hlavne rýchlo odvaľoval. Najmä stredové výstupky sú fakt krátke, jeden kamarát, ktorého radšej ani nebudem menovať, aby som mu nerobil hanbu, mi povedal - kokos, plášť s takouto vzorkou by som si neobul ani na rožek a to máš aj vpredu? Vravím mu - Klokan, ten plášť je zložený z troch rôznych typov zmesí - na bočných štupľoch je použitá najmäkšia zmes, aby sa dosiahla maximálna priľnavosť, najtvrdšia zmes bola použitá na vnútorný behúň a stredové drapáky sú zo stredne mäkkej zmesi, ktorá im pomáha vydržať dlhšie. Kraken si napriek tomu udržal nízku hmotnosť - výrobca pre mnou testovanú verziu, 66tpi s Hardskin bočnicami, uvádza 800 gramov, ale váha mi ukázala skutočnú hmotnosť plášťov 793 gramov.

Oproti XC plášťom je to zhruba o štvrtinu viac, oproti enduro gumám, zasa o štvrtinu menej, čo len potvrdzuje, že je to naozaj akýsi hybrid. 

TEST: Nový plášť Hutchinson Kraken búra hranice naprieč disciplínami

Jazdné vlastnosti

Dizajnové výstrelky idú total mimo mňa, ale napriek tomu musím uznať, že hnedé bočnice (skinwall) v kombinácii s tmavošedým bajkom nevyzerajú vôbec zle. Pre konzervatívnejších bajkerov sa dá Kraken samozrejme kúpiť aj v klasickej čiernej verzii. Bočnice - či už čierne, alebo hnedé, chráni patentovaná kevlarová výstuž Hardskin® - čo je výstuž od pätky k pätke, ktorá jednak zabraňuje roztrhnutiu, ale aj udržuje optimálny tvar plášťa, aby nedochádzalo k nežiadúcemu "žuvaniu". 

Hutchinson Toro vpredu fúkam na 1.6 baru, Griffus vzadu zasa na 1.8 a Krakena, aby sa v zákrutách, alebo po skokoch nežuval, som musel fúknuť až na 2.2 - 2.3 baru, čo je hrozne veľa, lebo takto nabombovaný dobre nedrží a odskakuje! Celkovo mu najviac svedčia dlhé presuny, kde priam exceluje a nenáročné, hladké a hlavne suché traily. Tam sa najviac ukážu jeho prednosti, rýchle odvaľovanie a malý odpor dokážu spraviť z flowtrailu regulárny tobogán zábavy.

Naopak, zdá sa, že najviac trpí vo vlhkých podmienkach, aspoň slizké, machom pokryté korene a kamene, s ktorými som sa stretol počas môjho testovania, mu robili celkom problém. Ak zoberiem do úvahy fakt, že gro váhy a brzdnej sily je na prednom kolese, krátke drapáky, podobné chápadlám Krakena, mi jednoducho neposkytovali v najstrmších úsekoch dostatočnú oporu.

TEST: Nový plášť Hutchinson Kraken búra hranice naprieč disciplínami

Tubeless ready je už v dnešnej dobe samozrejmosť, počas mesačného testovania som nemal ani jeden defekt, ale ja, narozdiel od Dašeny, ktorá je na sekanie plášťov expert, až tak často nedefektím. Klop, klop, klop.

Záverečný rezultát

Kraken bol síce vyvinutý s cieľom, aby vyhovoval potrebám širokej masy užívateľov, od XC maratónca, ktorý občas vyrazí na traily, až po každodenných jazdcov, ktorí sú na trailoch ako doma, ale realita je taká, že osloví skôr prvú skupinu.

Aj keď….za 35,90 € to fakt nie je zlá guma, hlavne pre niekoho, kto nemá traily hneď za domom, ale musí k nim pár kilometrov došlapať. Alebo bikepacking. Tam si nateraz neviem predstaviť lepší plášť, ktorý by jednak nekládol pod naloženým bajkom väčší odpor, ako je nevyhnutne nutné a zároveň bol v teréne dostatočne odolný a spoľahlivý. 

TEST: Nový plášť Hutchinson Kraken búra hranice naprieč disciplínamiTEST: Nový plášť Hutchinson Kraken búra hranice naprieč disciplínamiTEST: Nový plášť Hutchinson Kraken búra hranice naprieč disciplínami

Ja som si môj mesiac s Krakenom užil, naučil som sa na niektoré veci pozerať inak a preto ďakujem spoločnosti Velon, za poskytnutie plášťov Hutchinson Kraken na test. Viac informácii o tomto modeli, ale aj ďalších plášťoch Hutchinson, nájdete na stránkach slovenského dovozcu VELON.sk

TEST: Nový plášť Hutchinson Kraken búra hranice naprieč disciplínami

Páčilo sa nám

+ nízky valivý odpor

+ pekná hnedá farba použitá na bočniciach, krajšia ako u iných výrobcov

+ výborná cena plášťa

Dalo by sa zlepšiť

- na traily by to chcelo tuhšie bočnice

Páčil sa ti článok? pošli ho do sveta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať na Twitteri