X

popup

Podporte nás

Rok s brzdami Hayes Dominion A4

12.9.2021

Predsudky. Veľa, veľa predsudkov si musel vytrpieť Hayes, keď vypustil do sveta ich nové brzdy Dominion A4. Zabudnúť na všetky konvencie a začať úplne od nuly, muselo byť pre tohto amerického výrobcu bŕzd, ktorý bol v hre dlhšie ako ktokoľvek iný, ťažkou voľbou. Ale ukázalo sa to ako správne rozhodnutie, lebo vyrobili brzdu, ktorá je aktuálne na poli endura, freeridu a downhillu absolútnou špičkou!

A tak sa pozrime na príbeh o tom, ako Hayes využil svoju poslednú šancu na vykúpenie a ako vstal z popola...

Kto brzdí, ten nevyhráva. Staré známe heslo. Ale ak chceš jazdiť rýchlo, dobré a silné brzdy sú proste základ. Darmo budeš mať najlepšiu geometriu sveta, keď máš brzdy, ktoré v polovici trailu vytuhnú a zmäknú. Hayes si toto plne uvedomoval a ešte predtým, ako vôbec začali uvažovať o tom, ako bude nová brzda Dominion vyzerať, začal ich dizajnérsky tím zhromažďovať čerstvé údaje, založené na súčasných jazdných štýloch. S jednoduchým primárnym cieľom - vyvinúť najlepšiu brzdu vo svojej triede, brzdu, ktorá napraví Hayesu reputáciu!

  Vlastne sme vytvorili úplne nový systém získavania údajov a úplne prehodnotili brzdenie. Od rotorov až po trecí materiál - nakoniec sme všetko zmenili na základe toho, čo sme sa dozvedeli. Eric Schutt, Hayes

Brzda, ktorá napraví Hayes reputáciu

Jednou z vecí, ktorú Hayes pomocou senzorov tlaku sledoval, bolo kedy, ako silno, a akým spôsobom jazdci brzdili v zákrutách a pri rôznych typoch klesania. Tieto údaje a spätná väzba od testovacích jazdcov naznačili, že pocit z ovládania páčok je rovnako dôležitý a možno ešte dôležitejší, ako samotná brzdná sila.

Za ten rok, čo ich brzdy jazdíme, môžeme len potvrdiť, že citlivosť a účinnosť bŕzd Dominion sú závideniahodné. Bod záberu je presný a brzdná sila predvítateľná. Páka sa dobre drží aj v rukaviciach, aj bez nich a jej činnosť je plynulejšia ako u najlepších modelov Shimano alebo SRAM, ktoré som mal možnosť vyskúšať. Vložená pružina hlavného valca poskytuje dostatočný protitlak, brzdná sila sa zvyšuje priamoúmerne, žiadne kúsanie - od počiatočného jemného kontaktu s platničkami, až po maximálnu silu. Celý systém pracuje potichu, až na tlmené „kliknutie“, ktoré vydávajú páky pri spätnom zdvihu.

Rok s brzdami Hayes Dominion A4

O nastavenie vzdialenosti páčky sa postará veľký otočný krúžok, zapustený priamo do páčky, čo sa mi dizajnovo veľmi páči, lebo sa tým minimalizovala možnosť jeho zlomenia, alebo zachytenia o niečo. Nastavenie je rýchle a presné a poradíte si s ním aj v rukaviciach. Čo už v rukaviciach neupravíte, je moment dotyku /kontaktný bod/ platničiek s kotúčom. Budete potrebovať imbusák, ale prístup je dosť ošemetný, takže s multifunkčným náradím nepochodíte. Ruku na srdce, nejedná sa úplne o fjúčuru, ktorú by ste si prestavovali tri krát v priebehu dňa, ale aj tak mohol byť ten prístup trocha lepší.    

Páčky sú v prednej časti perforované a jediným dizajnovým výstrelkom, inak minimalistického vzhľadu, je ich bronzová farba, ktorá brzdy spoľahlivo odlišuje od konkurenicie. 

Rok s brzdami Hayes Dominion A4

Väčšina vylepšení sa nachádza vo vnútri brzdového strmeňa Dominion A4. Na dvojdielny hliníkový výkovok, v ktorom sú umiestnené štyri hliníkové piesty je napojená kevlarová hadica s označením "K2", ktorá je o 8% robustnejšia ako hadice ostatných bŕzd. Malo by to pomôcť vyrovnať "pocit" medzi tvrdšou prednou a mäkšou zadnou pákou spôsobený dlhšou hadicou zadnej brzdy. Pripúšťam ale, že ten rozdiel aj tak trocha cítiť. 

Strmeň má dva odvzdušňovacie otvory, čo na prvý pohľad môže odrádzať, ale odvzdušňovanie nie je o nič zložitejšie, ako pri iných brzdách. Systém sa inšpiroval moto svetom, kde sú dva odvzdušňovacie otvory bežnou praxou a pomocou nich dokážete z brzdy odstrániť aj tú najmenšiu vzduchovú bublinku. Celý systém je dokonca kompatibilný z odvzdušňovacou sadou SRAM, čo poteší. Za celý rok som brzdy odvzdušňoval len dva krát - prvý raz v rámci servisu predtým, ako sme išli v lete na mesiac do Álp a druhý raz počas zimnej prestávky. Ani v jednom prípade neboli brzdy zavzdušnené, išlo skôr o preventívnu prehliadku. Krása dvoch odvzdušňovacích otvorov spočíva aj v tom, že tieto dva porty môžete použiť nezávisle: páka - strmeň, strmeň - strmeň a naviac sú umiestnené tak šikovne, že pri odvzdušňovaní, by ste teoreticky, ani nemuseli zhodiť koleso.

Brzdy sa plnia brzdovou kvapalinou DOT 5.1 (v krajnom prípade aj DOT 4), ktorá je dostupnejšia a lacnejšia ako minerálny olej a ponúka aj lepší teplotný výkon. A pre nás, ktorí s bicyklami pomerne často lietajú, to má aj druhú výhodu - zohnať dotku kdekoľvek vo svete je rozhodne ľahšie. 

Kotúče a platničky

Päť týždňov v Alpách dalo brzdám poriadne na prdel, osobne si ani nedokážem predstaviť kvalitnejšiu previerku. Strmé bikeparkové lajny, nekonečné horské cestičky a epické singletraily plné kameňov, nás len utvrdili, že Hayes Dominion A4 sú naozaj výnimočné brzdy. Ani raz som nemal pocit, dobre známy zo šuntových Guidov, že brzdy zvädli, vymäkli, alebo boli prehriate. Presne pre tieto momenty Hayes vyvinul brzdové kotúče so šírkou 1,95 mm (Shimano aj Sram používa kotúče so šírkou 1,73 mm), aby lepšie odvádzali teplo. Prioritné kombo, odporúčané výrobcom, sú kotúče s rozmermi 203 / 180 mm, ale Dašene sme nakombinovali len 180 mm vpredu / 180 mm vzadu a na jej necelých 60 kíl to bohato stačí.

V balení dodávanom výrobcom sa nachádzajú aj dva páry brzdových platničiek - okrem organických, aj semi-metalické. Snažil som sa porovnať ich účinnosť medzi sebou, ale zásadný rozdiel som nezistil. Snáď len ten, že semi-metallické pri namočení (po prejdení kaluže, alebo v daždi) pískajú, čo pri organických nepočuť. Ak niečo Hayes neukočíroval, tak je to rozhodne cena za platničky. Je zbytočné si ťahať medové motúzy popod nos, 32 EUR za semi-metallické alebo 26 EUR za organické je moc. Nebál by som sa povedať, že tá cena je totálne cez čiaru! Nerozumiem čo tým Hayes sleduje, pritom brzdy samotné majú rovnakú cenovku, ako ostatné brzdy s podobnou kvalitou (Shimano Saint stoja 179 €, Magura MT7 PRO 176 €, Sram Code RSC 169 €), ale platničky stoja 2x toľko, ako u spomínanej konkurencie. Našťastie, ako býva dobrým zvykom, aj na Dominiony sa dá zohnať fake náhrada platničiek za 5.99 EUR za organické a 7.99 EUR za semi-metallické, čo mi už dáva väčší zmysel. Keby nie tejto možnosti, asi by ste čítali trocha iný článok, lebo toto považujem za obrovské faux pas, ktorým si Hayes rozhodne bikerov neudobrí a opäť to vrhá nie práve najlepšie svetlo, na inak fantastické brzdy.

Pocit a brzdná sila

Nech je ako chce, brzda je nakoniec aj tak vždy o pocite a zvyku. My sme s Hayesmi spokojní, nemôžem na tie brzdy po roku používania povedať krivé slovo. Ak by vám náhodou nestačila naša referencia, snáď vás presvedčí toto video Rémyho Métaillera, ktorý s brzdami Hayes Dominion A4 jazdí v Kanade trocha iné vraždy ako my. A keď sú tie brzdy dobré pre neho, budú dobré aj pre väčšinu z vás. Tomu ver! Ide len o to, či im chcete, alebo nechcete dať šancu, a či Hayesu odpustíte excesy minulých rokov.

Na záver si pomôžem ešte hodnotením Pinkbiku, kde autor recenzie rieši ich porovnanie s konkurenciou a odpovedá na otázku, či sú Hayes Dominion A4 lepšie ako SRAM Code RSC, Shimano Saint alebo Magura MT7?

  Hayes Dominion A4 si vedie v tejto konkurencii skutočne veľmi dobre. Páka a modulácia sú minimálne také dobré, ako pri SRAM Code RSC, ktoré až doteraz viedli túto triedu, ale Hayes Dominion A4 má pred nimi v oblasti sily značný náskok. Pokiaľ ide o absolútnu silu, Hayes Dominion A4 nebrzdí tak brutálne ako Shimano Saint alebo Magura MT7, ale ponúka oveľa lepšiu moduláciu a cit.

Takže tak. Konečné rozhodnutie je len a len na vás. Od 14. septembra púšťa Hayes do sveta aj novú edíciu bŕzd Dominion A4 s označením Stealth Black/Grey a so sloganom Back in Black. Viac info, nájdete na webe slovenského dovozcu procycling.sk

Rok s brzdami Hayes Dominion A4

Páčilo sa nám

  • výborná modulácia sily
  • kvalitné prevedenie, ktoré bude spoľahlivo slúžiť roky
  • jednoduché odvzdušňovanie
  • pekný, minimalistický dizajn

Nepáčilo sa nám

  • nepochopiteľne vysoká cena brzdových platničiek

Páčil sa ti článok? pošli ho do sveta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať na Twitteri