X

popup

Podporte nás

ROZHOVOR: Ako sa stavajú traily v Bike Republic Sölden?

Rakúsko Rakúsko
20.6.2021

Západná Európa je, čo sa týka mtb, oproti Slovensku "akoby" iný svet. Kým my tu razíme ťažký punk a o traily sa, aj v legálnych trailcentrách, starajú chalani bez nároku na odmenu, na západe a špeciálne v Alpách, je "trailbuilder" job, ako každý iný. Svoje o tom vie aj Matúš Karcol, ktorý už piatu sezónu zarezáva ako kopáč v Bike Republic Sölden - report čítaj tu

Minulý rok sme túto bajkovú republiku navštívili a pri tejto príležitosti Matúšovi položili niekoľko otázok, ktorými nás vtiahol "do diania" a ukázal nám zákulisie jedného z najlepších rakúskych bikeparkov. 

ROZHOVOR: Ako sa stavajú traily v Bike Republic Sölden?

Do Bike Republic Sölden (ďalej len BRS) som sa dostal úplnou náhodou. Jeden miestny kamarát chcel odísť a spýtal sa ma, či by som nechcel nastúpiť na miesto neho, a kedže som sám bajker, táto ponuka ma zaujala a súhlasil som. Prvé tri roky som pracoval na stavbe nových trailov a minulý rok som bol v údržbe hotových trailov, v ktorej by som mal pokračovať aj tento rok,- opisuje svoje začiatky Matúš.

Na trailoch robím štyri a pol dňa každý týždeň, od konca apríla, kedy začíname pripravovať bajkpark po zime, až do konca októbra. Cez sezónu som v údržbe, takže opravujeme denne všetko čo treba. V podstate prejdeme každý týždeň iný trail od vrchu až dole a cestou vyrovnávame vybrzdené rolety, opravujeme vysypané klopenky, čistíme trail od skál a konárov, čistíme drenáže na odtok vody a všetko možné čo je treba opraviť, aby mali bajkeri v BRS o zábavu postarané a nemuseli sa obávať úrazu kvôli zanedbanému stavu trate. Kedže sa bikepark každým rokom zvačšuje, tak roboty stále pribúda. Údržbu robíme štryri dni cez týžden a cez víkend máme ešte pol dňa službu. V sobotu jeden team a v nedelu další, a ak treba niečo naliehavé opraviť, tak sme tam a zvyšok času jazdíme v bajku, kontolujeme traily a robíme si plán na ďalší týžden údržby.

Často sa nam stáva že sa pri nás pristaví banda bajkerov a chvália nás za naše nasadenie, že sa s tým nestretávaju často, a že na to niektoré bajkparky kašlú.

ROZHOVOR: Ako sa stavajú traily v Bike Republic Sölden?

Na webe máte uvedené, že sezóna údržby trailov stojí BRS okolo 200 tisíc EUR. To sú brutálne prachy aj na Rakúske pomery - kam tieto peniaze idú a čo je ich najväčší žrút?

Najviac stojí asi údržba pred sezónou. Sneh narobí každoročne veľa škôd a tak je na jar vždy veľa roboty. Pár krát sa stalo, že spadla lavína a strhla drevené konštrukcie, mostíky alebo nájdeme pováľané stromy krížom krážom cez celý trail. Nehovoriac o tom, aké škody dokáže narobiť voda z topiaceho sa snehu, takže na niektoré miesta dovážame nový materiál, aby sme to boli vôbec schopní opraviť. Každý rok pred sezónou tiež prerábame aspoň jeden trail na komplet, to znamená, že tam nastúpia dve tri skupiny, každá s malým bagrom a troma shapermi. Trail je potom fakt ako nový. 

Covid nám síce okresal rozpočet, ale v pláne je výstavba viacerých čiernych trailov. Najväčšia novinka na ďalšiu sezónu bude "OLM VOLLE LINE" dvojitý (double black diamond) čierny trail plný skokov a poriadne stŕmych pasáži, plných skál a koreňov pre tých najlepších riderov. Súčasťou trailu bude napríklad aj masívny wallride zakončený poriadnym dropom.

ROZHOVOR: Ako sa stavajú traily v Bike Republic Sölden?

Prečo by sa, podľa teba, mali bikeri zo Slovenska a Čiech prísť pozrieť, namiesto obľúbeného ale okukaného Saalbachu, práve do BRS?

V Sölden je super! Ak chce človek zísť naozaj každý trail, ktorý je súčasťou bikeparku, bude na to potrebovať niekoľko dní. K niektorým trailom nevedie žiadna lanovka, a tak si to k nim treba pekne vyšlapať, a preto sú tieto traily obľúbene hlavne pre e-bajkerov. Alebo taký "FERNAR trail" - ten začína tesne pod ľadovcom "Tiefenbach" a je dostupný len 2x do týždňa, keď sa nazbierajú aspoň štyria bajkeri, ktorých k nemu vyvezieme. Mňa osobne najviac baví asi "NENE" trail. Super čierny singletrail, ktorý začína úžasnými výhladmi a je plný zaujímavých, technických, skalných a koreňových pasáží. Odporúčam!

Náš report z jazdenia v Söldene nájdeš: BIKE REPUBLIC SÖLDEN - REPUBLIKA, V KTOREJ VLÁDNU BAJKERI

Páčil sa ti článok? pošli ho do sveta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať na Twitteri
Bike Kingdom Lenzerheide - ako sa jazdí v bajkovom kráľovstve? Bike Kingdom Lenzerheide - ako sa jazdí v bajkovom kráľovstve?

Bike Kingdom Lenzerheide - ako sa jazdí v bajkovom kráľovstve?

Livigno - flowtraily, lacný alkohol a ešte niečo naviac Livigno - flowtraily, lacný alkohol a ešte niečo naviac

Livigno - flowtraily, lacný alkohol a ešte niečo naviac

Davos - švajčiarsky vybrúsený singletrailový diamant Davos - švajčiarsky vybrúsený singletrailový diamant

Davos - švajčiarsky vybrúsený singletrailový diamant

Vážska cyklomagistrála - cyklotrasa, ktorá spojila Považie Vážska cyklomagistrála - cyklotrasa, ktorá spojila Považie

Vážska cyklomagistrála - cyklotrasa, ktorá spojila Považie