Podporte nás

TEST: plášť Hutchinson Toro Gravity - najlepšia voľba na celoročné použitie

11.12.2022

Dezén plášťov francúzskeho výrobcu Hutchinson, otláčame do trailov od roku 2018 a teda čoskoro oslávime prvú päťročnicu spolupráce. Za túto dobu sme mali možnosť otestovať všetky gravity modely, ktoré má Hutchinson vo svojom portfóliu, dokonca, model Griffus sme mali k dispozícii ako úplne prví v Česko-Slovensku. Niektoré modely nám nesadli a už sme sa k nim nevrátili, niektoré nám prirástli k srdcu - ale jeden plášť vysoko vyčnieval z radu a nedáme naň dopustiť. Jedná sa o model TORO GRAVITY (pozor, Hutchinson vyrába aj verziu TORO XC, ale to je úplne iná pesnička), ktorý považujeme za najlepší predný plášť s celoročným využitím, aký sme kedy jazdili. Prečo? Tu je niekoľko dôvodov...

Jeden plášť vládne všetkým, jeden plášť všetkým káže

Hutchinson, ešte stále vyrába plášte výhradne vo svojej fabrike vo Francúzsku - hlavne kvôli kontrole celého výrobného procesu a zachovaniu kvality. Aby plášte spĺňali kritéria prémiových produktov. Ich testovacími jazdcami sú, okrem iných, aj známy youtuber Yoann Barelli, Kilian Bron alebo niekoľkonásobná víťazka svetovej enduro série, Isabeau Cordurier. No a práve oni sa podieľali aj na vývoji „nového Tora“, ktoré nás tak baví.

TEST: plášť Hutchinson Toro Gravity - najlepšia voľba na celoročné použitie

Predvídateľné chovanie

Úplne najdôležitejšia vlastnosť, ktorú od plášťa očakávame (nielen my, všetci) je kombinácia predvídateľného chovania a výborného gripu na rôznych povrchoch. Je to ako honba za svätým grálom. Aký tvar je najlepší a aká zmes?

Hutchinson pri plášti Toro Gravity stavil na guľatý a bucľatý tvar, reálne nameraná šírka, na ráfiku s vnútornou šírkou 30 mm, je v najširšom bode plášťa 65 mm. Behúňu dominuje agresívny otvorený dezén, naširoko rozmiestnené štuple sa striedajú v tvare štvorca a kosoštvorca. Vysoké bočné štuple zasa ponúkajú konzistentný grip bez „mŕtveho bodu“ mimo záber a sú schopné podržať aj v tom najnaklonenejšom teréne, na mokrých koreňoch a kameňoch. Práve preto je pre nás predvídateľné chovanie snáď ešte dôležitejšie, ako samotný grip, lebo nie je nad to, keď sa na plášť môžeš 100% spoľahnúť.

Výborný grip za mokra a na sklách

Toro exceluje hlavne vo vlhkých podmienkach a na podklade, kde sa majú vysoké štuple do čoho zahryznúť. V hrabanke je ako doma. Ako som už spomínal, plášť používame striktne na prednom kolese, aj keď ho výrobca navrhol ako univerzála, s využitím aj vpredu, aj vzadu. My ho však vzadu nevozíme, hlavne kvôli mäkšej zmesi bočných štupľov, kde im brzdenie a šmykovanie rýchlo dokáže načechrať fasádu. Vpredu, kde je dobrý grip zásadný ale priame opotrebovanie menšie, je naopak mäkkosť použitých zmesí vítaná. Technológia RR Gravity (Race Ripost) kombinuje tri druhy zmesí - stred behúňa je tvrdší a hrubší, bočné štuple sú mäkšie (takmer o polovicu, podľa stupnice pružnosti Shore A) a reagujú pomalšie, aby sa zlepšila deformácia a priľnavosť plášťa k podkladu.

TEST: plášť Hutchinson Toro Gravity - najlepšia voľba na celoročné použitie

Hardskin - 5 rokov bez defektu

Tretím dôvodom, prečo sme si plášť Hutchinson Toro Gravity obľúbili je technológia „Hardskin“. Hardskin označuje vystuženie plášťa, ktoré prechádza od pätky k pätke a zabraňuje defektom. Predný plášť nie je taký náchylný na defekty ako zadný, ale aj tak - za celých takmer päť rokov, čo Toro vozíme, sme nemali ani jeden defekt! Žiadny problém s preseknutím, roztrhnutím plášťa o ostrý kameň, alebo dierou po tŕni. Proste nič...a to sme im nakladali aj na ostrej alpskej bridlici, alebo špicatom ligúrskom pobreží. Zdá sa, že hustota vlákien kordu 66TPI je tak akurát. TPI určuje vzťah medzi hustotou vlákien a gumy. Čím viac TPI, tým menej gumy sa v plášti použilo o to môže byť ľahší.

Toro vo veľkosti 27x2.35 váži 1054 gramov a vo veľkosti 29x2.35 váha ukazuje hodnotu 1125 gramov. Celkom prekvapivý je rozdiel iba 70 gramov medzi 27.5" a 29". Nevýhodou vyššieho TPI a nižšej váhy je horšia odolnosť proti defektom. Takže niečo za niečo.

Jednoduché obúvanie

Kombinovaná „mäkko-tvrdá“ zmes, má za následok, že plášť sa rýchlejšie opotrebúva, aj keď je to trocha diskutabilné, lebo ja nie som práve prototyp ideálneho bajkera - som veľký a ťažký a všetko zničím rýchlejšie. Zatiaľ, čo ja spotrebujem dva predné plášte za sezónu, Dašene vydrží Toro celý rok a po bližšom prezretí by ste netipovali, že tento plášť nazjazdoval minimálne 50 000 výškových metrov (budúci rok si to už fakt spočítam, aby som mal presný údaj).

Preto som rád, že keď už musím plášť meniť, ide to ľahko a nemám ho problém nahodiť aj bez kompresora. Bavíme sa samozrejme o bezdušovom použití, nad iným nemá zmysel ani uvažovať. Ja fúkam, pri mojich 95+kg tlak 1.5 baru, Dašena s jej 60kg okolo 1.2 baru, insert vpredu nevozíme, iba vzadu a plášť nežuve ani pri rezaní najostrejších zákrut, čo je tiež obrovským plusom.

Samočistiaca schopnosť

Keďže jazdíme plášť celoročne, zažívame s ním najrôznejšie podmienky. Od mokrých a zablatených jarných trailov, cez tony letného prachu, až po prvé jesenné mrazy. Otvorený dezén prispieva k výbornej samočistiacej schopnosti a jasné, že čistejší plášť priamo súvisí s lepšími jazdným vlastnosťami. A tiež s tým, aby sme si nenanosili do Sépiáka blato :)

TEST: plášť Hutchinson Toro Gravity - najlepšia voľba na celoročné použitie

Záverečné hodnotenie:

Plášť Hutchinson TORO GRAVITY sme si naozaj obľúbili a len ťažko sa mi hľadajú negatíva. Asi ho anglický magazín Singletrack Magazine, len tak - pre nič za nič, neoznačil ako najlepší plášť na celoročné použitie. A my môžeme len súhlasiť.

Viac informácii nájdete na stránkach slovenského dovozcu plášťov Hutchinson VELON.sk

TEST: plášť Hutchinson Toro Gravity - najlepšia voľba na celoročné použitie

PÁČILO SA NÁM

+ všestranné, celoročné využitie

+ výborne drží aj na vlhkých koreňoch a mokrých skalách

+ nemá žiadny mŕtvy bod bez záberu

+ predvídateľné jazdné vlastnosti

+ pevné bočnice bez žuvania

DALO BY SA ZLEPŠIŤ

- hoci je klasifikovaný aj na použitie vzadu, na zadnom kolese mäkká zmes trpí

Páčil sa ti článok? pošli ho do sveta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať na Twitteri